‘Gelukkig doen we het voor een doel, toch mamma?’, zei mijn dochter toen we een – heel saai – stuk van het Pieterpad liepen in de kerstvakantie. Haar doel was dat ene lekkere restaurantje waar we uit zouden komen. Een heerlijk doel om naartoe te lopen en daarom hield ze de 13 saaie kilometers vol. Zo werkt dat met doelen. Je moet weten waar je het voor doet om ze ook echt te behalen. Ik zou daar natuurlijk een prachtige blog over kunnen schrijven met daarin een paar nuttige tips over hoe je er nog meer voor zorgt dat je je doelen bereikt, maar ik doe het bewust niet, want doelen – hoe mooi ze ook zijn – kunnen je ook op een dwaalspoor zetten zo besefte ik dit weekend. En dan ben je niet bezig met je doelen, maar ben je stiekem aan het dolen.
Wat is je doel eigenlijk?
Onze dominee Jaap had zondag een mooi verhaal over hoe je zorgt voor een goed leven. Het ging daarin o.a. over de opdracht die we als mens hebben gekregen om goed te zorgen voor de wereld, elkaar en onszelf. En die opdracht zou zo maar kunnen uitmonden in allerlei mooie doelen en plannen om dat te bereiken. Maar Jaap benadrukte ook dat juist ontspanning, genieten en spelen de sleutel zijn voor een goed leven. Ik zag dat deze boodschap mijn zoon van 13 ook even deed opkijken van zijn Donald Duck. Hij voelde zich ineens heel erg aangesproken en ik dacht even dat ik hem instemmend zag knikken naar Jaap. Nou zijn kinderen volgens mij van nature sowieso beter in goed leven. Dat zien we o.a. in de reclame van Lipton Tea die Jaap ook noemde in zijn verhaal. In dit filmpje schrijven zowel kinderen als volwassen hun doelen op post-its en delen die pas na afloop met elkaar. De verschillen in doelen waren opvallend. Kinderen willen vooral veel samen doen en tijd doorbrengen met hun ouders en vriendjes. De volwassenen hebben vooral grote doelen zoals een groter huis, nieuwe auto, een andere of betere baan en noemen daarnaast ook nog heel veel – vaak hele stomme – verplichtingen waardoor ze juist onvoldoende tijd hebben voor zichzelf en hun kinderen. De schok toen zij de doelen van hun kinderen zagen, was enorm. Ze realiseerden zich ineens waar ze zichzelf en hun kinderen te vaak tekort deden. De commercial eindigt met de woorden: connection should be on everybody’s to-do-list.
Bezig met je doelen of stiekem aan het dolen?
Leuk dus al die doelen en acties, maar brengen ze ons waar we echt willen zijn? Of zitten er ook een heleboel bij waardoor we onvoldoende tijd hebben voor de echte belangrijke? Degene die we vaak niet eens in onze plannen zetten, juist omdat ze zo klein en dichtbij zijn? Degene waarvan we denken en hopen dat ze vanzelf gaan. We zijn vaak zo druk met al onze acties dat we vergeten wat echt belangrijk is. En hé, ik ben hier zelf ook echt geen ster in. Mijn doorzettingsvermogen, perfectionisme en ambities en soms ook mijn ego zitten me hiervoor regelmatig in de weg. En daardoor blijf ik bijvoorbeeld te lang werken aan een artikel omdat ik het perfect wil hebben, ontzeg ik mezelf voldoende pauzemomenten of verlies ik een hele ochtend aan een overleg waar ik voor gevraagd ben maar zelf niets mee kan. Ik ben dan verdwaald in de acties van mijn eigen doelen en bereik juist niet wat ik wel wil: een goed en dus ook relaxed – ik ben het net als mijn zoon met Jaap eens! – leven met tijd en ruimte om samen te genieten. Ik denk dan dat ik doelen nastreef, maar ben stiekem aan het dolen. En ik weet inmiddels dat de enige manier om het doorbreken telkens weer opnieuw bewust kiezen is. Waar ga ik mee door en waar stop ik mee? Geïnspireerd door het boek van Claudia de Breij schreef ik al eerder een blog over al mijn geiten en hoe ik ervoor zorg dat ik ze vooral ook weer kwijt raak. En dat doe ik dus nog steeds vrij regelmatig.
Kies bewust
Herkenbaar? Dan wens ik jou ook een jaar waarin je vooral bewust blijft kiezen voor je doelen en de acties die daaruit voortkomen! En dat is dan stiekem toch ook een tip:).
Groet, Eiline